مهندس مهدی ورقائی
آنچه در این مطلب میخوانید

استارتاپ به ایده ها و پروژه هایی گفته می شود که با تکمیل  شدن آن به تولید یک محصول می انجامد و آماده ی فروش می شود.

راه اندازی یک کسب و کار ،کار ساده ای نیست جدا از سختی های یک شرکت زدن، نداشتن تجربه و نداشتن اعتماد به نفس، مدیریت کردن یک شرکت نو پا ، استخدام افراد با استعداد و کمبود سرمایه، سختی هایی است که اول کار با آن مواجه می شوید.

اگر در این مسیر تجربه کافی نداشته باشید موفق نخواهید شد ،اگر در آغاز مسیر راه اندازی یک استارت هستید باید تلاش کنید تا از تجربه های دیگران استفاده کنید و کمتر خطا کنید.

پیش بینی اشتباه در مورد زمان و هزینه های مورد نیاز برای شروع کسب و کار ممکن است در آینده خسارت های مالی جبران ناپذیری به ما وارد کند. نداشتن تطابق با نیاز بازار و مصرف کننده یکی دیگر از آفت هایی است که استارتاپ ها را به نابودی می کشد. پس بهتر است تمام این موارد را رعایت کنید تا استارتاپ موفقی شوید.

از نظر کارآفرینان موفق، استارتاپ ها چه اشتباهاتی را مرتکب می شوند:

شما در نظر بگیرید ایده ای فوق العاده در ذهن شما جرقه خورده و میخواهید آن را عملی کنید و محصولی را به بازار ارائه کنید، ولی در نظر داشته باشید که مسیر سختی دارید و قرار است با افراد زیادی رقابت کنید.

۱.پیش بینی نادرست هزینه و زمان لازم برای شروع استارتاپ :

در مورد بودجه شروع کار، درست برنامه ریزی کنید و واقع بین باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

۲.انتخاب زمان مناسب برای شروع استارتاپ :

تا می توانید برنامه ریزی و تحقیق کنید و دست از تلاش برندارید،هر روزی که شما کار خود را به عقب بیاندازید از مسیر و هدف خود دور تر می شوید. در این کار زمان بندی بسیار مهم است.

در شروع کار نباید خیلی زود یا خیلی دیر باشدعجله در شروع کار بسیار خطرناک است چون قبل از ارائه محصول به بازار باید آمادگی آن را داشته باشید و عجله برای ورود به بازار باعث افت محصول و شکست شما در بین رقبا می گردد.

در نظر داشته باشید چنانچه بیش از حد و طولانی مدت وقت برای برنامه ریزی نزارید، چون ممکن است در این تایم رقبا قبل از شما دست به کار می شوند و این امر باعث میشود فرصت ارائه کالا و یا خدمات را به مشتریان از دست بدهید و باعث کاهش سرمایه می شود.

۳.ذهنیت نادرست از آینده و نداشتن هدف نهایی :

کارآفرینان در هنگام شروع کار بسیار پر شور و هیجان و پر از ایده های هیجان انگیز هستند و تمام کارهای لازم را انجام میدهند و زمانی که تایم لازم را برای پیش بینی آینده ،اهداف و ارزش های خود بگذارند تمرکز آن ها افزایش می یابد.

مشخص کردن هدف و روشن کردن تمام نقشه ها نقش مهمی در رسیدن به موفقیت به شما دارد .داشتن تمامی این موارد تصویر کلی از تمام رویکرد استارتاپ  به شما می دهد که میتوانید با آن جواب تمامی سوال های خود را بدهید.

با این روش ها میتوانید در مواقع بحرانی روش های صحیح برای تصمیم گیری داشته باشید و به هدف خود برسید:

۴.شناخت نادرست از رقبای حاضر در صحنه :

داشتن رقیب برای شما لازم است، باعث می شود شما بیشتر تلاش کنید تا از مسیر دور نشوید.

۵.مغرور شدن به ایده استارتاپ:

بعضی از کارآفرینان به قدری به خود و ایده هایشان مغرور می شوند که از سنجیدن نیاز بازار غافل می شوند.

باید عاشق کسب و کارتان باشید و به آن اشتیاق داشته باشید ولی اگر در این زمینه افراط کنید از موراد دیگر بازار غافل می شوید و اسقتبال نکردن از کالا  وخدماتی که ارائه می کنید تقصیر شماست نه مشتری.

۶.عدم توجه به نیاز های بازار:

شما باید واقع گرا باشید و نیاز های بازار را بدانید، و اگر برنامه ها مطابق میلتان پیش نرفت از این موضوع نترسید و سعی در دست گرفتن شرایط داشته باشید تا بتوانید این مرحله را بگذرانید و به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید.

اگر می خواهید کارآفرین موفقی باشید باید همیشه برای موقعیت های مهم و حساس یک نقشه جایگذین داشته باشید تا بتوانید خود را با هر شرایط بدی وقف دهید.

۷.دور شدن از مسائل حقوقی:

ممکن است برای شروع این کسب و کار ایده اصلی استارتاپ به قدری شوق و هیجان را در شما بیدار کند که به یک سری مسائل حقوقی  و مهم مثل توافق نامه شرکا،توافق نامه استخدامی را فراموش می کنید و دقت کافی برای تهیه آن به خرج نمی دهند که میتواند در آینده مشکلات بزرگی ایجاد کند.

  1. توقع سرمایه گذاری زیاد در شروع کار:

اگر فکر میکنید برای شروع استارتاپ باید سرمایه زیادی داشته باشد در اشتباه هستید در حالیکه راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم کاری عقلانی تر می باشد.

راه هایی مثل کمپین دیجیتال کوچک،بازارهای بدون واسطه و شتاب دهنده ها برای اجرای در مقیاس کوچک تر و یا هزینه کمتر وجود دارد تا زمانی که تعداد مشتریان شما به حد مشخصی نرسد استارتاپ شما آماده رشد نخواهد بود.

نباید توقع داشته باشید به محض اینکه ایده استارتاپ را مطرح کردید سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری روی ایده شما صف بکشند ولی زمانی که تقاضای مشتری و نیاز به بازار به کالا و خدمات استارتاپ شما اثبات شود ارزش استارتاپ شما از نظر سرمایه گذاران بیشتر می شود.

۹.خرج کردن سریع بودجه:

اماده سازی فضای لوکس برای کارمندان را بیخیال شوید وگرنه در ابتدای کار ورشکست می شوید باید استخدام افراد زیاد و هزینه های بی رویه را دور بریزید.چون اگر افراد زیادی را استخدام کنید ممکن است احساس راحتی کنید ولی اگر شرکت توان مالی کافی نداشته باشد به مرور زمان باعث سقوط استارتاپ شما میشود.

تا زمانی که وضعیت مالی شرکت غیر قابل پیش بینی باشد شما نفر اولی هستید که آسیب خواهید دید پس بهتر است تا زمانی که از لحاظ درآمد به ثباتی نرسیدید از تجمل گرایی و استخدام بی رویه افراد جلوگیری کنید و فقط کسانی را استخدام کنید که وجودشان ضروری باشد و به مرور زمان این کار را توسعه دهید. پس پول و سرمایه خود را مدیریت کنید چون ممکن است در این مسیر روزهای سختی نیز داشته باشید ، اگر به فکر مدیریت بودجه خود باشید در این موراد میتوانید به راحتی از این مشکلات دور شوید.

۱۰.انجام دادن کارها به تنهایی:

استارتاپ های موفق کمی وجود دارد که فقط یک بنیان گذار داشته باشند ، راه اندازی یک شرکت وقت و انرژی زیادی می خواهد و کار یک نفر نیست، وجود یک نفر دیگر در موقع بروز مشکل، قوت قلب می باشد ،چون یک نفر به تنهایی نمی تواند از این موانع عبور کند.

۱۱.انتخاب مکان نادرست:

مهم ترین عامل موفقیت انتخاب موقعیت می باشد ، در نظرگرفتن هزینه اجازه و حضور مشتریان میتواند عامل موفقیت های بیشتر در شروع کار شما باشد.

۱۲.استخدام نیروی اشتباه:

نباید در استخدام افراد در تیم خود عجله کنید .استارتاپ های بسیاری به دلیل استخدام افراد اشتباه شکست خورده اند ،استخدام دوستی که هیچ مهارتی در زمینه استارتاپ ندارد و کسی  که روحیه تیمی بالا نداشته باشد پشیمانی به بار می آورد .

افراد با استعداد در این زمینه را جذب کنید و برای استخدام ،توافق نامه داشته باشید تا در آینده درگیر ادعای کاذب نیروهای سابق خود نشوید.

۱۳.نادیده گرفتن حس ششم:

قبل از هر تصمیم گیری به حس ششم خود اعتماد کنید چون تنها چیزی که به کارآفرین کمک می کند هوش طبیعی او می باشد، تا با تحقیق و توسعه، فنون تجازی را توسعه دهد.

۱۴.تآثیر پذیرفتن افراطی از بازخورد های بیرونی:

نباید به بازخوردهای منفی و زیان بار توجه کنید .

توجه داشته باشید این باز خوردها مورد نیاز می باشند ، چون بعضی از آن ها کمک بزرگی به بهبود کار شما می کند. نباید اجازه دهید هر بازخورد منفی شما را از مسیر اصلی و ایده استارتاپ جدا کند و بازخوردهایی را جذب کنید که به ادامه حرکت شما در این مسیر کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت جستجو مطالب عنوان مد نظر خود را در باکس بالا وارد نمایید.