مهندس مهدی ورقائی
آنچه در این مطلب میخوانید

مبحث سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط دیگر دنیا این روزها از رونق زیادی برخوردار است. بیشتر کشورهای دنیا در پی آن هستند که سرمایه گذاران خود را متقاعد به کارآفرینی نمایند تا از این طریق به رشد  اقتصادی در جامعه کمک شود. در ایران در سال های اخیر توجه زیادی به این مقوله شده است و در دانشگاه ها و بخش های دولتی و خصوص به ترویج و بیان اهمیت آن پرداخته می شود. البته به دلیل نوپا بودن این میدان هنوز مشکلاتی در این خصوص وجود داشته و تا دستیابی به شرایط ایده آل مسیر درازی در پیش است. اما از سمت دیگر همین نو پا بودن امکان و عرصه برای کار و سرمایه گذاری در ایران را گسترده تر کرده است. در ادامه ی مقاله ی حاضر با این میدان برای سرمایه گذاری و کارآفرینی بیشتر آشنا می شویم و به بین چالش های موجود در سر راه کارآفرینان داخلی می پردازیم.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین به کسی گفته می شود که یک ایده ی نو در جهت تاسیس یک شرکت را داشته باشد و یا گستره ی کاری شرکتی که در حال فعالیت است را افزایش دهد. یک کارآفرین باید ایده هایی که ارائه می دهد کاملا ارزیابی شده باشد و سپس منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی و آغاز فعالیت خود را تامین نماید. در این زمینه گروه هایی نیز در سرتاسر دنیا وجود دارند که از صاحبین ایده های نو برای شروع فعالیت و کسب و کار خود حمایت های مالی لازم را به عمل می آورند.

سرمایه گذاری به چه معنا است؟

سرمایه گذاری از نگاه علمی به معنای اختصاص دادن منابع مالی به یک یا چند واحد مختلف دارایی است به این امید که در آینده به منابع مالی بزرگ تری دستیابی داشته باشیم. نکته ی مهم در این میان این است که چون سرمایه گذاری به منظور به دست آوردن سود بالاتر در زمان آینده صورت می گیرد همواره با مقادیری از ریسک نیز همراه می باشد. بنابراین برای اقدام به سرمایه گذاری باید ریسک های هر بخش را بدانیم و آن ها را بپذیریم.

سرمایه گذاری برای کارآفرینی به چه معنا است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم هدف از سرمایه گذاری دستیابی به سود می باشد و کارآفرینی نیز یکی از راه کارهایی است که سودآوری به همراه دارد. بنابراین می توان برای این منظور اقدام به کارآفرینی نمود. سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط دنیا نیاز به پیش شرط هایی دارد تا درصد موفقیت در آن افزایش یافته و ریسک کار نیز کنترل شود. مواردی که در باره ی کارآفرینی حائز اهمیت اند :

۱- طرحی جامع از ابعاد و جنبه های مختلف کار تهیه نمود.

۲- میزان سرمایه مورد نیاز برای شروع و ادامه دادن پروژه مشخص گردد.

۳- در طرح میزان اشتغال زایی هدف مشخص شده باشد.

۴- مسایل فنی و حقوقی و علمی کار از هر حیث مورد سنجش قرار گرفته باشد.

توجه به موارد گفته شده ریسک کار را پایی آورده و در ابتدای کار یک دید جامع از آنچه پیش رو است را نشان می دهد.

کارآفرینی چه تاثیری بر اقتصاد جامعه خواهد گذاشت؟

امروزه بیشتر توجه کشورها به ویژه کشورهای توسعه یافته در عرصه ی اقتصادی به مقوله ی سرمایه گذاری به منظور کارآفرینی است. در ایران نیز با روی کار آمدن شرایط اقتصاد اهمیت این موضوع دو چندان شده است. در کشورهای توسعه یافته با ایجاد زیر ساخت های لازم انگیزه برای ورود سرمایه به این بخش را فراهم می کنند. از طرفی سرمایه گذاری کردن بر روی کسب و کارهای نوپا به وسیله ی بالا بردن نرخ کارآفرینی اثر مستقیم و مثبت بر روی اقتصاد جامعه می گذارد. البته برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران همچنین رشد کردن کارآفرینی و جذب سرمایه به این سمت نیازمند حمایت ها و برنامه های ویژه ای است که باید توسط دولت ها در نظر گرفته شود. در واقع اگر سرمایه ها به منظور ایجاد کار در کشور صرف شوند تبدیل به یک منبع پایان ناپذیر و در اختیار اقتصاد جامعه می شوند که می تواند در بازه ی زمانی تقریبا کوتاهی شکوفایی اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر کارآفرینی به نوعی در بی صنایع داخلی رقابت ایجاد نموده و از این طریق موجب شکوفایی صنایع نیز خواهد شد.

رشد سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران

شاخص های جهانی کارآفرینی در ایران در سال های اخیر نشان داده است که رشد و پیشرفت چشمگیری داشته و با ترفیع ۱۳ درجه ای موفق به کسب مقام ۷۲ رشد کارآفرینی در جهان شده است. سال ۲۰۱۸ ایران از طریق جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به میدان کارآفرینی موفق شد تا با رشد ۴۰۷ درصدی در جایگاه ۵ کشور برتر جهان در زمینه روند رشد سرمایه گذاری قرار گیرد. این توجهات در زمینه های همچون :

  • سرمایه گذاری کردن بر روی کسب و کارهای جدید و نوپا
  • فرهنگ سازی کردن و پشتیبانی های لازم فرهنگی
  • شبکه سازی های موفق در این عرصه
  • و در آخر تخصیصی بودجه های مناسب برای بخش های خصوصی در اقتصاد

بود. همین موارد موجب شدند تا با افزایش سرمایه گذاری به منظور کارآفرینی روبه رو باشیم.

سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران چه مزیت هایی دارد؟

از آن جایی که ایران یک کشور در حال توسعه محسوب می شود منابع بسیار زیادی نیز برای توسعه و پیشرفت در اختیار دارد. نفت و گاز و معادن و منابع طبیعی و جنگل ها از سرمایه های بزرگ ایران در بخش کارآفرینی و ایجاد نمودن فرصت های شغلی محسوب می شود. به همین دلیل سرمایه گذاری کردن در این عرصه ها می تواند به سود آوری زیادی نیز منجر گردد و مزیت های زیادی با خود همراه دارد اعم از :

  • افزایش میزان رقابت در میان صنایع کوچک و رشد و بهره وری بیشتر درآن ها
  • سهولت به کار گیری ایده های نو و خلاقانه در ساز و کار طرح های اجرایی
  • توزیع هر چه عادلانه تر موقعیت های شغلی در سرتاسر کشور به ویژه در مناطق محروم تر
  • انگیزه بیشتر نیروی کار جهت ارتقای بیشتر سطح زندگی و تلاش در جهت به نتیجه رسیدن کسب و کار
  • کم شدن فقر و آسیب های ناشی از آن در جامعه

همینطور از منظر اقتصاد کلان سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران به رشد و ارتقاء جامعه ایرانی نیز منجر خواهد شد.

با وجودی که کارآفرینی به خودی خود یک سرمایه گذاری پر سود محسوب می شود. اما برای هر شخصی مناسب نیست. بنابراین یک سوال مهم در اینجا مطرح می شود که کارآفرینی یک سرمایه گذاری مناسب برای چه اشخاصی است؟

کارآفرینی برای چه کسانی مناسب است؟

برای آن که بدانید شرایط شما برای تبدیل شدن به یک کارآفرین مناسب است یا خیر باید به مواردی توجه کنید مانند :

۱- در اختیار داشتن منابع مالی مورد نیاز : میزان سرمایه شما که می توانید روی آن ریسک انجام دهید چقدر است؟ به چه میزان درآمد نیاز دارید تا بتوانید تعهدات خود در برابر کارکنان و سایرین را عملی کنید؟ لیستی از هزینه هایی که باید در طی هر ماه پرداخت نمایید اعم از مالیات و قبوض و حقوق و غیره تهیه نمایید و سپس محاسبه نمایید که آیا تا زمان شکوفایی کسب و کار قادر به تامین آن  ها می باشید یا خیر؟

۲- شیوه ی تشخیص دادن ریسک : عوامل زیادی وجود دارد که می توان منجر به شکست پروژه ی کسب و کار شما شود. بنابراین برای ان که سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران برای شما با موفقیت همراه باشد باید ریسک های اساسی را تشخیص داده و برای آن ها برنامه ریزی کنید. این ریسک ها می توان شامل : کمبود تجربه کافی زمان بندی های نا درست و قیمت گذاری های نا متناسب و غیره باشد.

۳- در دست داشتن راه کارهایی برای کم کردن ریسک: برای موفق شدن در یک پروسه ی کارآفرینی باید علاوه بر شناسایی ریسک های موجود در مسیر برای عبور از آن ها در صورت مواجه ی احتمالی برنامه های دقیق و مدونی داشته باشید. پیش از سرمایه گذاری باید اطمینان حاصل کنید که توانایی های لازم در این زمینه را دارید.

پس از بررسی های لازم و در نظر گرفتن موارد گفته شده اگر خود را برای سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران آماده و مهیا برآورد کردید نسبت به انجام آن اقدام نمایید و از مزیت های فراوان آن بهره مند شوید.

نکته ی مهم دیگری که در این جا وجود دارد ایده ی اصلی در راه اندازی کسب و کار است.

خرید ایده ی کسب و کار

در بسیاری از مواقع فرد از منابع مالی مناسب و انگیزه های کافی برای کارآفرینی و شروع یک کسب و کار برخوردار است. به اندازه کافی ریسک پذیر بوده و از هوش اقتصادی خوبی نیز برخوردار است اما ایده ی خلاقانه و مناسبی در دست ندارد. اینجاست که می توان از خرید ایده های کارآفرینی سخن به میان آورد. شما یا از طریق خرید ایده های استارتاپی موفق به سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران خواهید شد و یا از راه خرید برند های موجود می توانید به ایده ی کارآفرینی خود جامعه ی عمل بپوشانید.

سخن پایانی

رشد و رونق اقتصادی در هر جامعه ای در گرو آماده سازی فضا برای ایجاد کسب و کار های کارآفرینانه است. در حقیقت از کارآفرینی بهعنوان موتور محرک رشد اقتصاد در جامعه یاد می شود. در ایران نیز اخیرا با تصمیم گیری های حمایتی در جهت افزایش اشتغال زایی و حمایت های فراوان از سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران گام بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت جستجو مطالب عنوان مد نظر خود را در باکس بالا وارد نمایید.