مهندس مهدی ورقائی
آنچه در این مطلب میخوانید

قبل از بررسی وظایف و انواع مدیریت، ضرورت دارد مفهوم واقعی مدیریت کسب و کار را درک کنیم. به طور کلی، مدیریت کسب و کار تمامی فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و اداره کارها و محیط کار را شامل می‌شود. هر سازمان و کسب و کاری برای رشد و پیشرفت خود به برنامه‌ریزی و هماهنگی اقدامات نیاز دارد که وظیفه اصلی آن بر عهده مدیریت است. اگر می‌خواهید جزئیات بیشتری را درباره مدیریت کسب و کار بدانید، مقاله “مدیریت چیست” را مطالعه کنید.

اما مدیر کسب و کار تنها مسئولیت هماهنگی کارها را بر عهده ندارد؛ در بسیاری از موارد، نقش مدیریت به معنای رهبری و جلب و کسب توجه در امور کاری است. به عبارت دیگر، شرکت‌ها به مدیران خود برای رهبری تیم‌ها و حل اختلافات بین افراد در محیط کار اعتماد می‌کنند. معمولاً، کسانی که دارای مهارت‌های برقراری ارتباط موثر با افراد مختلف هستند، به عنوان مدیران کسب و کار جذابیت بیشتری دارند.

علاوه بر این، مهارت‌هایی مانند سیاست‌گذاری یا دیپلماسی مدیریتی و توانایی حل تعارضات احتمالی نیز برای یک مدیر کسب و کار حیاتی است. این مهارت‌ها نه تنها در مدیریت محیط کاری، بلکه در برقراری ارتباط با شرکا، رقبا و دیگر اشخاص نیز بسیار اهمیت دارند.

مسئولیت‌های یک مدیر، جنبه‌های بسیار متعددی دارد و شامل برنامه‌ریزی مالی، رهبری منابع انسانی و فعالیت‌های مختلف می‌شود. تمام این مهارت‌ها در آموزش مدیریت کسب و کار اهمیت دارند و توانایی مدیر را تعیین می‌کنند.

مدیر کسب و کار کیست؟

با درک تعریف مدیریت کسب و کار، حالا نیاز است که مفهوم مدیر را بیشتر بشناسیم و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد را بررسی کنیم. آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰٪ از شرکت‌های نوپا پس از مدتی از بازار خارج می‌شوند، این مسئله نشان از اهمیت مدیریت حرفه‌ای در ابتدای راه دارد و تنها افراد توانمند می‌توانند در این مسیر موفقیت‌آمیز باشند.

مدیر کسب و کار کیست؟

هدف اصلی هر کسب و کار، مشابه یک ماشین با اجزای سالم و دقیق، به درستی کار کردن است. مدیر کسب و کار، فردی است که مسئول هماهنگی این قطعات و دستیابی به این هدف است. وی باید منابع مورد نیاز را برای کارکنان خود فراهم کند، و کارکنان نیز زمانی که از توانایی مدیر خود مطمئن هستند، تمایل به حفظ سیستم دارند.

آیا یک مدیر می‌تواند برای همه اندازه‌های شرکت‌ها کافی باشد؟

در کسب و کارهای کوچک، یک مدیر بازرگانی ممکن است تمام بخش‌ها را پوشش دهد، اما در سازمان‌های بزرگ‌تر، ممکن است وظایف به مدیران مختلفی تقسیم شود. در هر صورت، مدیران مسئول هدایت فعالیت‌های روزمره، نظارت بر درستی انجام کارها و دستیابی به اهداف مالی سازمان هستند.

به طور کلی، مدیران کسب و کار باید از ویژگی‌های مشخصی برخوردار باشند. برخی از الزامات اساسی مدیریت کسب و کار عبارتند از:

دانش تخصصی

به علاوه از دانش تخصصی، مهارت‌های مدیریتی ضروری هستند. مدیران باید بتوانند بین فردی و تجاری ارتباط برقرار کنند، امور را سازماندهی و هماهنگ کنند، استراتژی‌های خلاقانه برای سازمان طراحی کنند، تصمیم‌گیری کنند و مشکلات را حل کنند.

دیگر شایستگی‌های مورد نیاز مدیریت کسب و کار

برای ایفای نقش مدیریت کارآمد، باید دیگر شایستگی‌های مورد نیاز را نیز داشته باشید. از جمله این شایستگی‌ها می‌توان به مهارت در استفاده از نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی کتاب های ست گودین در مورد مدیریت

انواع مدیریت کسب و کار

مفهوم مدیریت کسب و کار به یک شغل یا فعالیت خاص محدود نمی‌شود و در واقع شامل یک طیف گسترده از انواع و دسته‌های مختلف می‌شود. درک صحیح انواع مدیریت، به‌ویژه در حین فرآیند آموزش مدیریت کسب و کار، بسیار حیاتی است. به بیان دقیق‌تر، انواع مختلف مدیریت کسب و کار عبارتند از:

انواع مدیریت کسب و کار

  1. مدیریت مالی

مدیران مالی مسئول نظارت و کنترل منابع مالی یک کسب و کار هستند. این شامل برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی تمام فرآیندهای مرتبط با مدیریت سرمایه‌های مالی یک شرکت است. این نوع مدیریت کسب و کار از جمله پرمسئولیت‌ترین و ممکن است سخت‌ترین انواع مدیریت باشد.

  1. مدیریت منابع انسانی

در بخش مدیریت منابع انسانی، مدیران مسئول تمام فعالیت‌های مرتبط با استخدام، آموزش و حفظ سرمایه انسانی در یک کسب و کار هستند. این بخش از مدیریت همچنین مسئولیت سنگینی دارد، زیرا انتخاب و مدیریت کارکنانی که وظایف مختلف شرکت را انجام می‌دهند، برعهده دارد.

  1. مدیریت عملیاتی

این نوع از مدیریت کسب و کار روی تمام فرآیندهای مرتبط با دستیابی به بالاترین کارایی ممکن در یک سازمان تمرکز دارد. مدیران عملیاتی مسئول تبدیل منابع خام به کالا یا خدمات قابل عرضه هستند.

  1. مدیر فناوری اطلاعات

این مدیران بخش‌های مرتبط با فناوری یک کسب و کار را اداره می‌کنند. وظیفه اصلی یک مدیر فناوری اطلاعات، ایجاد و اجرای یک زیرساخت فناوری است که با اهداف شرکت هماهنگ باشد.

  1. مدیریت فروش و بازاریابی

بخش‌های فروش و بازاریابی اغلب به صورت مجزا در بسیاری از کسب و کارها وجود دارند، اما اغلب در یک دسته معرفی می‌شوند. در اینجا، بخش بازاریابی مسئول تبلیغ و معرفی خدمات یا کالاهای یک کسب و کار است در حالی که بخش فروش، تمرکز اصلی را بر فروش و عرضه آن‌ها دارد.

  1. مدیریت استراتژیک

مدیران استراتژیک روی تصویر آینده و رشد یک شرکت تمرکز دارند. این شامل تدوین اهداف شرکت و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آنها است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد مدیریت و روش های آن

نحوه آموزش مدیریت کسب و کار

اکنون که با مفهوم مدیریت کسب و کار و انواع آن آشنا شدیم، به بررسی این می‌پردازیم که چگونه می‌توانید به عنوان یک مدیر آموزش ببینید. به طور کلی، شرکت در دوره‌های آموزشی مدیریت به درک بهتر انواع وظایف مدیریتی کمک می‌کند. علاوه بر این، دانستن در مورد این دوره‌ها باعث ایجاد انگیزه در کارمندان و علاقه‌مندان به وظایف مدیریتی می‌شود تا به توسعه فعالیت‌های خود فکر کنند. همچنین، آموزش مدیریت حرفه‌ای کسب و کار می‌تواند به افزایش درآمد و جلب سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها منجر شود.

برای افرادی که به دنبال دستیابی به وظایف مدیریتی و رهبری هستند، دوره‌های آموزشی مدیریت کسب و کار وجود دارند. این دوره‌ها شامل آموزش مهارت‌ها و دانش آکادمیک مدیریتی است که فرصت‌های شغلی عالی حتی در سطح بین‌المللی را فراهم می‌کنند. موضوعاتی که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود، شامل برنامه‌ریزی، تحلیل مسئولیت‌ها و نظارت بر انجام امور مختلف است.

دوره‌های آموزش مدیریت کسب و کار به دستیابی به دید گسترده‌تری از مشاغل و نقش‌های مختلف مدیریتی مانند مدیریت استراتژیک و عملیاتی کمک می‌کنند. این دوره‌ها می‌توانند به صورت دوره‌های آکادمیک و دانشگاهی یا تخصصی برگزار شوند. معروف‌ترین دوره‌های مدیریت حرفه‌ای کسب و کار، دوره MBA و DBA هستند. داشتن مدرک MBA مدیریتی یا DBA می‌تواند به مدیران امکان دستیابی به موقعیت‌های شغلی در خارج از کشور را فراهم کند.

جمع‌بندی

هر کسب و کار، بزرگ یا کوچک، به یک مدیر توانمند و حرفه‌ای برای کنترل و اداره امور مختلف نیاز دارد. در واقع، مسئولیت مدیریت کسب و کار شامل هماهنگی کارها تا دستیابی به اهداف اساسی یک سازمان است. داشتن مدارک آکادمیک و دانش تخصصی کافی در این زمینه، همه برای موفقیت در مدیریت عالی کسب و کار اساسی هستند. در این مقاله سعی شده است تا با بررسی مفهوم مدیریت کسب و کار و انواع آن، شما را با وظایف مدیران کسب و کار آشنا کنیم. همچنین روش‌های آموزش مدیران و دوره‌های اصلی آن مورد بحث قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت جستجو مطالب عنوان مد نظر خود را در باکس بالا وارد نمایید.