آنچه در این مطلب میخوانید

پیش‌بینی اقتصادی: طوفان در راه است!

همه‌گیری کووید ضربه‌ای مهلک به اقتصاد جهانی وارد کرد. ترکیب محدودیت‌های عرضه و محرک‌های قابل‌ توجه پولی و مالی باعث افزایش نرخ تورم در بسیاری از اقتصادها به سطوحی شد که طی دهه‌ها تجربه نشده بود. پس از همه‌‌گیری، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ که منجر به افزایش قیمت نفت شد، وضعیت اقتصاد جهانی را بدتر کرد. در نتیجه، بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در تلاش برای بازگرداندن نرخ تورم به سطوح قابل قبول‌تر، مواضع پولی خود را به شدت منقبض کردند. در حال حاضر موضع پولی در اکثر اقتصادها در سطوح محدودکننده قرار گرفته و حمایت مالی نیز تا حد زیادی از بین رفته است.

با این اوصاف، ما معتقدیم که نبرد با تورم هنوز به پایان نرسیده و طوفان‌های اقتصادی زیادی در راه است. در واقع، ما بر این باوریم که چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به پایان رسیده و این بانک مرکزی می‌خواهد مطمئن باشد که تورم به طور پایدار به هدف ۲ درصدی باز می‌گردد. در نتیجه، فدرال رزرو احتمالاً موضع پولی محدودکننده خود را تا ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۴ بدون تغییر حفظ خواهد کرد. در صورت محدودکنده باقی ماندن موضع پولی در آمریکا، تورم بیشتر کاهش خواهد یافت و نرخ بهره واقعی بالاتر خواهد رفت. افزایش نرخ بهره واقعی فدرال رزرو منجر به تشدید منفعلانه سیاست پولی می‌شود که باد‌های مخالف فزاینده‌ای را بر اقتصاد آمریکا وارد می‌کند و نتیجه آن یک چشم‌انداز اقتصادی تیره خواهد بود.

در حال حاضر برخی از مشکلات در اقتصاد ایالات متحده شروع به ظهور کرده‌اند. افزایش نرخ وام مسکن بر بازار املاک مسکونی تاثیر گذاشته و انتظار می‌رود تعداد موارد شروع به ساخت خانه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته تقریباً ۱۰ درصد کاهش یابد. معوقات خانوار در وام‌های خودرو و کارت‌های اعتباری در حال افزایش است و به دلیل ماندن نرخ بهره در سطوح بالا، رشد مخارج سرمایه‌گذاری ثابت کسب‌و‌کارها کاهش یافته است. با پابرجا ماندن موضع محدودکننده پولی به قوت خود، این فشارها احتمالاً در ماه‌های آینده تشدید خواهند شد. پیش‌بینی اصلی ما این است که تولید ناخالص داخلی واقعی از اواسط سال ۲۰۲۴ به میزان متوسطی کاهش می‌یابد. از آنجایی که تاب‌آوری اقتصادی جای خود را به ضعف می‌دهد، ما انتظار داریم که فدرال رزرو نرخ بهره خود را به میزان ۲.۲۵ درصد، بیشتر از آن چیزی که سیاست‌گذاران و فعالان بازار در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنند، تا اوایل سال ۲۰۲۵ کاهش دهد.

ما تصدیق می‌کنیم که اگر اقتصاد آمریکا منقبض نشود، فدرال رزرو احتمالاً به اندازه پیش‌بینی ما نرخ بهره خود را کاهش نخواهد داد. حتی اگر فدرال رزرو بتواند یک فرود نرم اقتصادی را مهندسی کند، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال ۲۰۲۴ احتمالاً در بهترین حالت به دلیل نرخ بهره بالا واقعی که برای بیرون راندن تورم از اقتصاد مورد نیاز است، کمتر از حد معمول خواهد بود. به عبارتی ساده، شاید یک رکود اقتصادی تمام‌عیار بعید باشد، اما اقتصاد ایالات متحده احتمالاً در یک سال آینده با چالش‌ها و عدم اطمینان مداوم مواجه خواهد شد.

مناطق اقتصادی منطقه‌ای و املاک و مستغلات

پدیدهٔ کرونا ویروس کووید-۱۹ نه تنها بر اقتصاد کلان ایالات متحده ضربه زده است، بلکه تأثیرات آن بر اقتصادهای منطقه‌ای این کشور نیز چندان قابل انکار نیست. افزایش شدید هزینه‌های مسکن، فشار بر بازار کار و افزایش مشاغل دورکاری، سبب جابه‌جایی جمعیت از شهرهای ساحلی به سمت مناطق ارزان‌تر در منطقهٔ خورشیدی و کوهستانی شده است. به عبارت دیگر، تراکم جمعیت در شهرهای ساحلی کاهش یافته و جمعیت مناطق شمال شرقی و غرب میانه نیز در دوره پس از شیوع کووید کاهش یافته است. این روندهای جمعیتی احتمالاً در آیندهٔ نزدیک باقی خواهند ماند. با این وجود، در حالی که هر منطقهٔ ایالات متحده احتمالاً رشد اقتصادی متفاوتی را تجربه خواهد کرد، منطقه‌های خورشیدی و کوهستانی ایالات متحده احتمالاً با رشد قوی‌تری و شرایط کسب‌وکار مفیدتری روبرو خواهند شد.

بخش املاک و مستغلات تجاری، به‌ویژه بخش اداری، در سال گذشته شرایط سختی را تجربه کرده و چشم‌انداز سال ۲۰۲۴ نیز همچنان ناپایدار است، که به نسبتی حداقل با محیط اقتصادی با نرخ بهره بالا مرتبط می‌شود. افزایش کار از راه دور باعث شده است که بسیاری از شرکت‌ها نیازمندی‌های فضای اداری خود را دوباره ارزیابی کنند که احتمالاً برای مدتی فشار بر بازار املاک و مستغلات تجاری ایجاد خواهد کرد. باید توجه داشت که مناطقی با رشد جمعیت قوی، معمولاً کمتر به رکود اقتصادی مستعدند و روند مهاجرت مردم به مناطق کوچک‌تر شهری باعث تقویت بازارهای اداری در اطراف شهر شده است. با این حال، به دلیل ساخت‌وساز بیش از حد در سال‌های اخیر، بخش چندخانوار فشار رو به رشدی را تجربه می‌کند که به عرضه بیش از حد نسبت به تقاضا منجر می‌شود. این عدم تعادل منجر به تجربه‌ی شدیدترین کاهش قیمت در بین تمام طبقات دارایی‌ها در بخش مسکن چندخانوار شده است.

در مقابل، چشم‌انداز بخش مسکن صنعتی و خرده‌فروشی تا حدی روشن است. تعدادی عامل دنباله‌دار وجود دارد که احتمالاً به عملکرد پایدار بخش مسکن صنعتی کمک خواهد کرد، از جمله تشویق‌های دولتی برای تولید وسایل نقلیه الکتریکی و نیمه‌هادی‌ها و تقاضای قابل توجه برای انبارهای ناشی از تجارت الکترونیک. نرخ خالی ملک در میان املاک صنعتی نسبتاً کم است و به طور مشابه، نرخ ملک خالی در بخش خرده‌فروشی به دلیل تقاضای انعطاف‌پذیر مصرف‌کننده و کمبود عرضه جدید، در سطوح بسیار پایین قرار دارد.

اقتصاد جهانی با چالش‌های متعددی مواجه است

ایالات متحده تنها اقتصاد بزرگی نیست که در سال ۲۰۲۴ با شرایط طوفانی مواجه است. بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر نیز نرخ بهره

خود را به شدت افزایش داده‌اند و سیاست پولی در اکثر اقتصادها محدود است. اگرچه اکثر بانک‌های مرکزی خارجی احتمالاً به پایان چرخه‌های انقباض پولی خود رسیده‌اند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا کاهش نرخ بهره را آغاز کنند. بنابراین، سیاست پولی در بسیاری از اقتصادهای خارجی به مدتی محدود خواهد ماند که این اقتصادها را با طوفان‌های اقتصادی قوی مواجه خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که این طوفان‌های اقتصادی تأثیر متفاوتی در اقتصادهای خارجی خواهند داشت و برخی از آن‌ها از کاهش رشد شدیدتری نسبت به دیگران رنج خواهند برد. پیش‌بینی می‌شود که بریتانیا و ناحیه یورو از جمله اقتصادهایی باشند که آسیب بیشتری را تجربه خواهند کرد. انتظار می‌رود که بریتانیا دچار یک انقباض اقتصادی خفیف شود، اما ناحیه یورو از رکود اقتصادی جلوگیری کند؛ هرچند نرخ رشد کند پیش‌بینی‌شده برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ چندان دلگرم‌کننده نیست. اقتصاد کانادا سال ۲۰۲۳ را با حرکت مناسبی آغاز کرد، اما اخیراً کند شده است. روابط تجاری قابل توجه با اقتصاد ضعیف شده‌ی ایالات متحده، اقتصاد کانادا را در سه‌ماهه آینده با چالش مواجه خواهد کرد.

انفجار رشدی که چین از بازگشایی اقتصاد پس از شیوع کووید در اوایل سال ۲۰۲۳ تجربه کرد، کوتاه‌‌مدت بود. پیش‌بینی می‌شود که در میان برخی چالش‌هایی همچون مشکلات بخش مسکن، چالش‌های جمعیتی، مصرف محدود و تنش‌های ژئوپلیتیکی، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در چین در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کمتر از ۵ درصد خواهد بود. در مقابل، هند به عنوان یکی از اقتصادهای در حال توسعه به نظر می‌رسد که در دو سال آینده بهترین عملکرد را خواهد داشت، با این حال باید توجه داشت که تأثیر این اقتصاد بزرگ نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی جهانی محدود است. از این رو، پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۴ تنها ۲.۴ درصد رشد خواهد کرد که تقریباً ۱ درصد کمتر از میانگین سالانه در ۴ دهه اخیر است.

در طول سال ۲۰۲۳، دلار آمریکا توان خود را در برابر بسیاری از ارزهای خارجی حفظ کرد و انتظار می‌رود که نرخ بهره بالا در ایالات متحده و فضای نامطمئن اقتصادی جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۴، توان این ارز را حفظ کند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که در اواخر سال ۲۰۲۴ به دلیل تسهیل سیاست‌های پولی توسط فدرال رزرو، دلار آمریکا ضعیف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت جستجو مطالب عنوان مد نظر خود را در باکس بالا وارد نمایید.